
woensdag, november 30, 2005
Dilemma's voor Belgische fotojournalisten
Vandaag zijn in de Belgische krant Het Nieuwsblad de gevolgen te zien van de anti-tabaksreclamewet in België. Het dagblad brengt een reportage over het feit dat overal in Vlaanderen minderjarigen gewooon een krantenwinkel kunnen binnen stappen en sigaretten kopen zonder dat hun naar hun ID-kaart of leeftijd wordt gevraagd.
Welnu, de verschillende fotografen doen hun werk goed en fotograferen de tieners die triomfantelijk hun pakjes sigaretten tonen na het buiten komen. En toen kwam de jurist van het Nieuwsblad met die vermaledijde wet op de proppen. De sigarettenmerken mochten niet herkenbaar zijn want dan zou het reclame zijn! (Het gaat over sigaretten, maar de sigaretten mogen niet herkenbaar zijn...)
Eén fotograaf had tieners met een sigaret in hun mond gefotografeerd. Dat mag wel, want het merk is niet zichtbaar. Helaas bleek daar dat de ouders van die betreffende jongens geen toelating hadden gegeven, dus die foto's werden ook afgekeurd.
Bij Het Nieuwsblad zie je het resultaat van deze evenwichtsoefening. En in de papieren krant zelf nog meer van zulke foto's.
Welnu, de verschillende fotografen doen hun werk goed en fotograferen de tieners die triomfantelijk hun pakjes sigaretten tonen na het buiten komen. En toen kwam de jurist van het Nieuwsblad met die vermaledijde wet op de proppen. De sigarettenmerken mochten niet herkenbaar zijn want dan zou het reclame zijn! (Het gaat over sigaretten, maar de sigaretten mogen niet herkenbaar zijn...)
Eén fotograaf had tieners met een sigaret in hun mond gefotografeerd. Dat mag wel, want het merk is niet zichtbaar. Helaas bleek daar dat de ouders van die betreffende jongens geen toelating hadden gegeven, dus die foto's werden ook afgekeurd.
Bij Het Nieuwsblad zie je het resultaat van deze evenwichtsoefening. En in de papieren krant zelf nog meer van zulke foto's.